Поради батькам
РІДНОМОВНІ ОБОВ`ЯЗКИ БАТЬКІВ
( сформував видатний вчений,
український державний,
культурний і церковний діяч Іван
Огієнко )
Виховуйте
своїх дітей тільки рідною мовою , бо тільки вона принесе їм найбільше духовних
цінностей.
Пам`ятайте,
що діти вважатимуть за рідну тільки ту мову, що панує у вашій родині.
Найцінніший
грунт для духовного виховання сильного характеру - то рідна мова. Пильнуйте ж
виховувати такі потрібні для нації
сильні характери, виховуючи дітей своїх тільки рідною мовою.
Особа,
що не зросла на рідній мові, загублена для нації, бо все життя буде
безбатченком, і справи рідної нації будуть їй чужі.
Коли
батьки соромляться своєї рідної мови, будуть її все життя соромитись і їхні
діти, а тому стануть чужі для свого народу.
Коли
маєте змогу, виховуйте дітей своїх тільки соборною літературною мовою , бо вона
відразу защіплює їм почуття єдності народу й дає найбільше духовних цінностей.
Пильнуйте,
щоб діти ваші читали книжки, писані тільки соборною літературною мовою.
Пильнуйте
всіма силами, щоб перша мова вашої дитини була справді материна, — своя рідна.
Не
забувайте, що дитина вважатиме тільки ту мову за рідну, якою говоритиме перші
п`ять років свого життя.
Хто
не говорить рідною мовою і не знає своєї соборної літературної мови, той ніколи
не буде правдивим патріотом для свого
народу.
Дитина,
вихована не рідною мовою, ніколи не буде для свого народу національно сильною й
морально міцною.
Кожний
батько, особливо ж інтелігент, мусить говорити у своїй родині тільки
літературною мовою, мусить вияснювати рідномовні гасла та обов`язки , завжди
даючи добрий приклад своїй дружині та дітям, і завжди вимагаючи від них уживати
чистої мови.
Кожний
батько, свідомий своїх національних обов`язків , повинен скласти для своєї
родини бібліотечку з найкращих творів
українського письменства. У цій бібліотечці конче мусить бути і рідномовний
журнал.
Кожний
батько повинен завжди пам`ятати, що найголовніший учитель рідної мови для своїх
дітей — він сам із своєю дружиною.
ЯК ОЦІНЮВАТИ
ШКІЛЬНІ " УСПІХИ” СВОЇХ ДІТЕЙ ?
Правило 1: заспокойтесь.
Сконцентруйте свою увагу на диханні: один, два ... десять... Відчуйте спокій,
рівновагу. Згадайте про свої колишні "успіхи”.А ось тепер можна починати
розмову, а може... тільки послухати дитину, співчуваючи її невдачам, а може...
допомогти розібратися в складній теоремі.Пам`ятайте, що спілкування в люті,
роздратованості — однаково, що ввімкнути
в автомобілі "газ” і натиснути на гальма.
Правило 2: не
поспішайте. Вічний педагогічний гріх , коли ми очікуємо від дитини все і тепер.
Ми вимагаємо термінових успіхів. Нам потрібно, щоб дитина вчилась сьогодні
добре, ми примушуємо її — вона вчиться,
але стає зубрилкою та ненавидить учіння, а може й... Вас.
Правило 3: безумовна
любов. Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи в школі. Вона відчуває
вашу любов і це допомагає їй бути впевненою в собі і подолати невдачі. А як же ставитися до
невдачі...? Вона вас засмучує і...все.
Правило 4: не бийте
лежачого. Двійка, а для когось і четвірка —
достатнє покарання, тому недоцільно двічі карати за одні і ті ж помилки.
Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.
Правило 5: щоб
допомогти дитині позбутися недоліків, намагайтеся вибрати один — той, якого ви
хочете позбутися в першу чергу, і
говоріть тільки про нього.
Правило 6: вибирайте
найголовніше, порадьтеся з дитиною, почніть з ліквідації тих шкільних
труднощів, які найбільш значущі для неї самої. Але якщо вас обох турбує, наприклад,
швидкість читання, не вимагайте одночасно і виразності, і переказу.
Правило 7 — головне: хвалити — виконавця, критикувати-- виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку
сприймати глобально, вважати, що оцінюють всю її особистість. У ваших силах допомогти відокремити оцінку її особистості від оцінки
її роботи.
Правило 8 — найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні
успіхи дитини з її власними вчорашніми, а не тільки з державними нормами
оцінювання і не успіхами сусідського Іванка.
Правило 9: не скупіться
на похвалу; будуючи стосунки з власною дитиною, не орієнтуйтесь лише на шкільні
оцінки. Нема такого двійочника, котрого нема за що похвалити.
Правило 10: виділіть у
морі помилок острів успіху, на якому зможе триматися, укорінюватися дитяча віра в себе і в успіх своїх навчальних зусиль.
Оцінювати дитячу працю потрібно досить індивідуально, тактовно. Саме за такого
оцінювання у дитини немає ні ілюзії повного успіху, ні відчуття повної невдачі.
Правило 11: ставте
перед дитиною найбільш конкретні та
реальні цілі, і вона спробує їх досягти. Не спокушайте дитину цілями, яких їй
неможливо досягти.
Правило 12: не обривайте
останню нитку. Досить часто дорослі вимагають , щоб до занять улюбленою справою
(хоббі) дитина виправила свої
незадовільні оцінки. У ряді випадків така заборона має стимулюючий характер і
справді спонукає дитину до навчання. Але
частіше буває так, коли справи з навчанням ще не дуже запущені та до нього ще є
інтерес. Якщо ж до його вже немає , а у дитини є "хоббі” , галузь живого
інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати ,бо це та ниточка,
за яку можна витягнути дитину до активного життя у навчанні.
Для того, щоб усі правила виявилися
ефективними, необхідно об`єднати їх в останнє: дитина повинна бути не об`єктом,
а співучасником власної оцінки, її слід навчити самостійно оцінювати свої
досягнення. Вміння себе оцінювати —
необхідний компонент уміння вчитися —
головного засобу подолання труднощів у навчанні.
ЯК РОЗПІЗНАТИ ЗДІБНОСТІ ДИТИНИ ?
1. У вашої дитини чітко окреслені технічні
здібності, якщо вона:
цікавиться
найрізноманітнішими механізмами і машинами;
конструює
моделі, апаратуру, сама шукає причини несправності механізмів, із задоволенням
вирішує технічні головоломки;
ремонтує
несправні механізми і прилади, використовує старі деталі для створення нових іграшок, знаходить
оригінальні рішення;
із
задоволенням створює креслення і ескізи механізмів;
цікавиться
спеціальною , навіть дорослою технічною літературою.
2. Ваша дитина має музичний талант, якщо вона:
любить
музику і музичні записи, намагається бути там, де звучить музика;
швидко
і легко відгукується на ритм, мелодію, уважно прислуховуватися до них, легко
запам`ятовує;
співає
або грає на музичних інструментах, виконує твори з почуттям і настроєм;
створює
власні мелодії;
навчилася
або вчиться грати на будь-якому музичному інструменті.
3. Артистичний талант проявляється у вашої дитини у тому, що вона:
часто,
коли їй не вистачає слів, виражає свої думки мімікою, жестами і рухами;
намагається
викликати емоційні реакції в інших, коли розповідає щось цікаве;
змінює
тональність і виразність голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку йдеться;
охоче
виступає перед аудиторією, особливо дорослою;
легко
копіює звички, пози, вирази обличчя інших людей чи тварин;
пластична
і відкрита до всього нового;
розуміє
значення красивого або характерного одягу.
4. У вашої дитини простежується підвищений
інтелект, якщо вона:
добре
розмірковує, чітко мислить, розуміє причини і мотиви вчинків інших людей;
легко
і швидко засвоює шкільний матеріал;
ставить
багато продуманих запитань, що відповідають ситуації;
читає
книжки за власною програмою, що випереджує шкільну;
випереджує
однолітків з навчання; однак не обов`язково має відмінні оцінки , часто
говорить, що у школі їй скучно;
краще
і ширше за однолітків інформована про події і проблеми, що її не стосуються
особисто;
має
почуття власної гідності і здорового глузду, розважлива і навіть обачна;
дуже
сприйнятлива і спостережлива, швидко і не обов`язково гостро реагує на все нове
і несподіване у житті.
5. Чітко окреслений спортивний талант, якщо дитина:
енергійна
і постійно рухається;
смілива,
не боїться синців і подряпин;
часто
виграє у спортивних іграх;
невідомо,
коли навчалася спритно вправлятися з ковзанами, лижами, м`ячами;
краще
за інших однолітків розвинена фізично і має гарну координацію рухів, пластична
і граціозна;
віддає
перевагу іграм, змаганням над книжками і спокійними розвагами;
здається,
що ніколи серйозно не втомлюється;
копіює
улюбленого спортсмена.
6. У вашої дитини літературні здібності, якщо вона:
розповідаючи
будь-що, дотримується обраного сюжету, не втрачає головної думки;
полюбляє
фантазувати чи імпровізувати на тему реальної події, при цьому висвітлює її під
новим і незвичним кутом;
користується
в усних чи письмових розповідях такими словами ,що добре передають емоційний
стан і почуття дійових осіб сюжету;
наділяє
персонажів своєї уяви цікавими якостями, олюднює їх;
любить
писати вірші, розповіді, не боїться створити роман про власне життя .
7. Ваша дитина має здібності до наукової праці, якщо вона:
має
яскраво виражену здібність розуміти абстрактні поняття і узагальнення;
вміє
чітко висловити власну чи іншу думку або спостереження, може їх записувати, але
не маючи на меті похизуватися цим, а для себе;
має
пристрасть до науково-популярних видань чи статей, випереджаючи однолітків на
декілька років, віддає перевагу саме цій літературі, а не літературі
розважального спрямування;
часто
намагається знайти власне пояснення причин різних явищ і подій;
із
задоволенням створює власні проекти, конструкції, схеми, колекції;
не
засмучується, якщо її винахід не підтримується іншими.
8. Художні здібності вашої дитини
проявляються, якщо вона:
не
знаходячи слів, починає ліпити чи малювати, щоб виразити свій настрій чи
почуття;
у
малюнках відображає предмети, людей, тварин, ситуації у різноманітних проявах,
а не зупиняється на тому, що найбільше вдалося;
виявляє
серйозне ставлення до творів мистецтва, стає уважною і серйозною, коли
розглядає скульптуру чи пейзаж;
маючи
вільний час, залюбки ліпить, малює, комбінує матеріали і фарби;
намагається
створити будь-який витвір, що має прикладне значення, - прикраси для квартири,
одягу тощо;
сміливо
висловлює власну думку про твори мистецтва, не соромиться їх критикувати,
наводячи розумні аргументи.
Правила для батьків підлітка
1. Допомагайте дитині знайти компроміс душі і тіла.
2.
Усі зауваження робіть у доброзичливому, спокійному тоні без ярликів.
3.
Докладно ознайомте дитину з призначенням і функціонуванням організму.
4.
Пам’ятайте: поки розвивається тіло дитини, хворіє і чекає допомоги душа!
5.
Якщо дитину постійно критикують – вона вчиться ненавидіти.
6.
Не висміюйте дитину – вона замкнеться в собі.
7.
Хваліть дитину – вона в цей час вчиться бути вдячною.
8.
Підтримуйте дитину – в цей момент вона вчиться цінувати себе.
9.
Якщо дитина росте в докорах – вона вчиться жити з почуттям провини.
10.
Якщо дитинна росте в терпимості – вона вчиться розуміти інших.
11.
Якщо дитина росте в чесності – вона вчиться бути справедливою.
12.
Дитина росте в безпеці – вона вчиться вірити в людей.
13.
Дитина росте у ворожнечі – вона вчиться бути агресивною.
14.
Дитина живе в розумінні й дружелюбності – вона вчиться знаходити любов у світі.
15.
У самостійності дитини не слід бачити погрозу.
16.
Пам’ятайте, що дитині потрібна не стільки самостійність – скільки право на неї.
17.
Хочете, щоб дитина зробила те, що вам потрібно – зробіть так щоб вона сама
захотіла цього.
18.
Не переобтяжуйте дитину опікою і контролем.
19.
Не створюйте "революційну ситуацію”, а якщо створили – вирішуйте її мирним
шляхом.
20.
Пам’ятайте – у підлітковому віці багато людських достоїнств виявляються в
дивних і неординарних вчинках.